Bedre arbeidsmiljø og redusert sykefravær, kan oppnås gjennom utvikling av gode HMS- rutiner.
Problemområde, arbeidets art, antall ansatte,
type virksomhet og lignende, påvirker hvilken type arbeidsplassundersøkelse eller kartleggingsmetode som brukes.
For blant annet å oppfylle lovpålagte krav og avdekke risikoområder, har Medco dinHMS utviklet ulike verktøy for kartlegging. Vi hjelper din bedrift med å forebygge arbeidsrelaterte sykdommer og helseplager gjennom å iverksette tiltak og utvikle handlingsplaner.
«Ved å identifisere ulike faktorer i arbeidsmiljøet som kan gi helseskader er vi i stand til å drive forebyggende arbeid, og i noen tilfeller drastisk redusere sykefraværet».
Ingrid Rommetveit
HMS-ingeniør og HMS-rådgiver
Trenger du prosesser og verktøy som omfatter de viktigste arbeidsmiljøfaktorene?
Dette er noen av de viktigste:
Våre kartlegginger for kunder kan for eksempel omfatte psykososiale kartlegginger. Her er det en rekke varianter som vår virksomhet er sertifisert på. Spesialister i organisasjon/ledelse og HMS gjennomfører hovedsakelig disse, men i noen tilfeller er det nødvendig med organisasjonspsykologer som vi samarbeider med. Trenger du ergonomiske kartlegginger på kontoret eller «ute i felt» på din virksomhets arbeidsplass? Våre ergoterapeuter kan bistå deg i prosessen, både for fysisk- og psykososialt arbeidsmiljø.
Enhver bedrift må gjennomføre risikovurderinger. Dette stammer fra krav i de «nye» HMS-forskriftene, Internkontrollforskriften og Arbeidsmiljøloven.
For å sikre et godt arbeidsmiljø og at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, plikter enhver arbeidsgiver å sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten (internkontroll).
Risikovurdering er en del av denne lovpålagte internkontrollen.
Hensikten med risikovurdering er å sikre at problemer oppdages og tas hånd om i tide. Risikovurdering er kvalitetssikring. Målet er å unngå skader på arbeidsplassen. Regler om risikovurdering finnes i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften).
Når og hvor ofte skal risikovurdering gjøres? Risikovurdering skal være et kontinuerlig arbeid, og skal gjennomføres jevnlig. I tillegg bør det gjennomføres risikovurdering når det har skjedd endringer som kan få betydning, som for eksempel innkjøp av maskiner og utstyr, ombygninger og flere nyansatte
Hva er risikovurdering? En risikovurdering kan gjennomføres på flere måter, og tar utgangspunkt i en kartlegging av farekilder i virksomheten. Systematisk forebygging av risiko og farer kan gjennomføres i tre trinn:
Sammen med hvem skal risikovurdering gjøres? Risikovurderingen skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres representanter. I komplekse arbeidsmiljøer kan risikovurdering være en krevende oppgave. I slike sammenhenger bør bedriften støtte seg på fagpersonale som for eksempel bedriftshelsetjenesten eller bedriftens eget HMS-personale.
Ref: systematisk HMS-arbeid >>
Les mer om lovpålagt bedriftshelsetjeneste. Arbeidstilsynet>>
Påfyll av kunnskap?
Sjekk ut arbeidstilsynet sine webinarer>>