Vi kan bistå ved krisehåndtering med veiledning, håndtering og oppfølging.
Vi hjelper med blant annet:
"I vanskelige saker vet vi at en uavhengig person fra bedriftshelsetjenesten ofte kan være med til å løse konflikter eller andre vanskelige problemstillinger – våre kunder setter alltid stor pris på hjelpen vi gir."
Turid Skurtveit
Seniorrådgiver, Medco dinHMS Bergen
Eksempler på kriser i en organisasjon kan være ulykker, plutselig dødsfall i virksomheten, eller andre uforutsette hendelser som for eksempel konkurs og nedbemanning. For den enkelte ansatte kan det være akutt alvorlig sykdom, dødsfall i nære relasjoner eller mer personlige livskriser som samlivsbrudd, trakassering eller uløste konfliktsaker relatert til for eksempel jobbsituasjon.
Når ansatte varsler om mobbing eller trakassering, kan det være vanskelig for arbeidsgiver å vite hvordan varselet skal håndteres og ikke minst finne ut hva som faktisk har skjedd. Vi har ansatte med god kompetanse i hvordan slike saker bør følges opp. Flere av våre medarbeidere har sertifisering som Faktaundersøkere (godkjent av Arbeidsmiljøspesialistene).
Vi kan også hjelpe med håndtering og utarbeiding av gode HMS-rutiner for varsling og håndtering av varsler.
“Om lag halvparten av alle yrkesaktive med psykiske plager oppgir at plagene har sammenheng med arbeidssituasjonen.”
Håkon A. Johannessen
Forsker ved Nasjonal overvåking
av arbeidsmiljø og –helse (NOA) ved STAMI
Kartleggingen gjennomføres med et av våre kvalitetssikrede og nettbaserte verktøy. De ansatte kan enkelt avgi sine svar som sikres full anonymitet. Dette bidrar til høy svarprosent og reelle tilbakemeldinger.
For ledelsen i virksomheten kan det være et tungt ansvar når det skjer noe krevende, og det kan oppleves som en krevende byrde å bære. Når virksomheten din rammes av en krise, er det derfor viktig at støtteapparatet fungerer. Støtteapparatet skal bidra til at leder får nødvendig støtte og hjelp, og de ansatte skal få en god personalomsorg.
Vi kan bistå ved krisehåndtering med veiledning, håndtering og oppfølging.
Ved oppfølging i etterkant av alvorlige hendelser, kan vi bidra til at de ansatte får den nødvendige støtte og oppfølging de trenger for å kunne takle reaksjoner som kommer i etterkant.
Kriseteamet består av leger, psykolog og sykepleiere.
Som medlemsbedrift hos oss får du tilgang til å bestille alle våre tjenester.
Eksempler på områder hvor vi kan hjelpe: