psykososialt arbeidsmiljø tjeneste

Trivsel på arbeidsplassen er grunnleggende for å forebygge både sykefravær, samarbeidsproblemer, stress og utbrenthet. Mennesker som trives er også viktig for at din virksomhet skal nå satte mål.

Vi hjelper med blant annet:

  • Støtte i arbeidet med å utvikle et helsefremmende arbeidsmiljø
  • Omstilling og endring – sunne omstillingsprosesser
  • Veiledningssamtaler / Coaching
  • Oppfølging etter krisehendelser, individuelt og/eller til grupper
  • Rådgiving i krevende personalsaker
  • Håndtering av samarbeidsproblemer og konflikter
  • Fakta undersøkelser og klageundersøkelser
Kontakt oss

"I vanskelige saker vet vi at en uavhengig person fra bedriftshelsetjenesten ofte kan være med til å løse konflikter eller andre vanskelige problemstillinger – våre kunder setter alltid stor pris på hjelpen vi gir."

Turid Skurtveit
Seniorrådgiver, Medco dinHMS Bergen

Håndtering av samarbeidsutfordringer og konflikter

Uenigheter, gnisninger og konflikter mellom mennesker er naturlig på de fleste arbeidsplasser. Det er hvordan de håndteres som blir bestemmende for hva resultatet blir for medarbeiderne og virksomheten. Vi har systemer og personell som er dyktige på håndtering av ulike typer arbeidsmiljøsituasjoner, og som står klar til å hjelpe deg og din bedrift gjennom vanskelige spørsmål for å skape en endring i ønsket retning

Hvordan vi støtter våre kunder og deres medarbeidere

I arbeidet med forebygging eller utfordringer i arbeidsmiljøet støtter vi oss til forskningsbaserte prosesser og analyser i tråd med vårt mål om å utføre systematisk arbeid av høy faglig standard. Dagens virksomheter kan være komplekse, og vi kan hjelpe til å forstå helheten - for å legge til rette for læring og kulturutvikling. Vi er opptatt av å skape trygghet i det vi gjør, og å bruke anerkjente prosesser, verktøy og metoder.

Også i tilfeller med varsler om mobbing eller trakassering, kan det være vanskelig for arbeidsgiver å vite hvordan dette best håndteres.

Flere av våre medarbeidere har kurs og sertifisering i Nøgd systematikk (semje.com), eller som Faktaundersøkere (godkjent av Arbeidsmiljøspesialistene).

Vi kan også hjelpe med håndtering og utarbeiding av gode HMS-rutiner for konflikthåndtering, varsling og håndtering av varsler.

“Om lag halvparten av alle yrkesaktive med psykiske plager oppgir at plagene har sammenheng med arbeidssituasjonen.”
Håkon A. Johannessen,
Forsker ved Nasjonal overvåking av arbeidsmiljø og –helse (NOA) ved STAMI

Psykolog tjenester

I spesielt krevende arbeidsmiljøsituasjoner kan det være betryggende å søke støtte hos psykolog. Vi har dyktige psykologer og organisasjonspsykologer som kan være med å støtte våre kunder og deres medarbeidere når behovet og ønsket er der.

Kartlegging av psykososialt arbeidsmiljø

En kartlegging innebærer å gjøre en systematisk tilnærming, enten det handler om å gjennomføre en arbeidsmiljøundersøkelse eller analysere en konflikt. Vi tilbyr eksempelvis systematisk Nøgd® analyse for å kunne identifisere konfliktens rot årsaker og berede grunnen for videre forebygging, læring og utvikling.

Vi kan og delta i omstillingsprosesser, gi veiledning, rådgivning og lede prosesser for ledere og medarbeidere.

Eksempler på områder hvor vi kan hjelpe:

  • Kartlegging     eller analyse av arbeidsmiljøet
  • Forebyggende     og gjenopprettende arbeidsmiljøspørsmål
  • Veiledningssamtaler/coaching
  • Lederstøtte/rådgivning i krevende personalsaker
  • Team- og gruppeprosesser
  • Krisesamtaler/debrifing til enkeltpersoner og grupper
  • Rus/avhengighet - Akan arbeid

Vi utfører blant annet rustesting og hjelper dere med utarbeidelse av policy og rutiner for rus- og avhengighetspolitikk. Hvis det blir påvist rusmidler under testing vil vi kunne sørge for oppfølging av den samtalen samt utarbeide individuelle AKAN-avtaler og være en tett støtte underveis i forløpet.

Psykososialt arbeid

Hva vi kan tilby

  • Kartlegging av arbeidsmiljø
  • Tilpasset kartlegging
  • Tiltak og oppfølging
  • Arbeidsmedisin og legetjeneste
  • Kurs
  • Tilgjengelig fagpersonell
  • Rask time
  • Gode tekniske løsninger

Kontaktinformasjon

Her kan du komme i kontakt med oss

Ikon av person
Ikon av koffert
Ikon av konvolutt
Ikon av telefon
Er din bedrift eksisterende kunde?
Ikon av binders
Ikon av lokasjonspil
Ikon av snakkeboble
Eller
Ikon av telefon
02022
Takk, skjemaet ditt er sendt inn!
Det skjedde en feil!
Simple Service Icon

Engasjert

Svært mange av våre ansatte har arbeidet i selskapet i en årrekke. De er ekstremt engasjerte og dedikerte til sine kunder. Alle kunder av Medco dinHMS får en fast HMS-rådgiver som blir kjent med selskapet.
Simple Service Icon

Faglig

Dette gjør vi ved å være kontinuerlig faglig oppdatert.
Vi har spisskompetanse i bredden av det HMS-faglige og arbeidsmedisinske området
Simple Service Icon

Målrettet

Våre ansatte jobber målrettet for at du som kunde skal få bistand fra oss til å nå dine mål. Det være å holde sykefraværet lavt, godt HMS arbeid, eller å få smilefjes fra Mattilsynet. Vi hjelper deg.
Simple Service Icon

Pålitelig

Sist men ikke minst er vi pålitelige. Man kan stole på oss. Våre ansatte er punktlige, bistår på en profesjonell måte, og følger opp som avtalt. Til avtalt pris.